Uit: De Twentsche Courant Tubantia
‘Hummend’en ‘pom-pommend’ van podium naar podium
Het Nederlands Festival voor Vocale Ensembles werd zaterdag voor de 23e keer gehouden, Almelo tekende voor de derde keer voor de organisatie.
ALMELO- Zaterdagmorgen, rond de klok van tien, Grote Kerk Almelo: een drukte van belang. Groepjes mensen op zoek naar
de juiste plek. Op het podium staat een aantal heren inzingklanken te produceren. Achter in de kerk zitten technici van Sursum
Corda TV, een nieuw fenomeen in cultureel Almelo.
In kerkelijk centrum De Schouw is het topdrukte. Daar is het
organisatorisch hart van het 23e editie van het Nederlands Festival voor Vocale Ensembles. Onder het wakend oog van organisator
Leo Dubbers komen de deelnemende groepen hun papieren ophalen. In de hal melden de gastheren en -vrouwen van de koren Come
Closer en Sursum Corda zich om de laatste informatie op te halen. Enthousiaste koorliefhebbers kunnen er passepartouts kopen
zodat ze niets hoeven te missen. Koster en duizendpoot Jurjen Witvoet voorziet vroegkomers van koffie. Om hinderlijke inloop
tijdens het zingen te voorkomen functioneren er deurwachters. Ervaring van de dag leert dat sommigen heel flexibel passanten
laten doorlopen tussen de koorwisselingen. Anderen verdedigen de deuren consequent, waarvoor ook weer wat te zeggen valt. Hoewel
het best vervelend is om jouw vriendin niet te kunnen horen zingen omdat je net te laat arriveert. Velen uit deze discipline van
de korenwereld kennen elkaar want overal klinkt het 'hallo' en 'wat leuk'. Kenmerkend voor de sfeer de dag. Loyaal naar elkaar
toe ook als men muzikaal gezien op de podia elkaars concurrent is.
Directeur Wim van der EIst opent precies om 9.45 uur het festival. Na het voorstellen van de juryleden presenteert hij de
festival-award die de Almelose kunstenaar Marja van Elsberg speciaal heeft gemaakt. Burgemeester Menno Knip krijgt gelegenheid
om aan te geven waarom dat het festival van grote betekenis is voor de gemeente Almelo en op blijvende steun kan rekenen.
Waarvan acte!
Vanuit de lobby van het Theaterhotel arriveert het vrouwenkoor Femail uit Almere, onder leiding van
dirigent Jetse Bremer, al 'hummend' en 'pom-pommend' -om de stemmen op te warmen -bij de Grote Kerk. Veertien dames, onder wie
secretaresses, schooljuffen en onderneemsters, laden zich op om een goede prestatie neer te zetten. Hun inzingen heeft iets weg
van 'inswingen'. Ze gaan stemtechnisch even door scherpe bochten, zingen toonladders en de bim-bamcanon om alles lekker los te
maken. Zwaaien met de armen en losjes heupwiegen. Alles voor de stem. Dirigent Bremer zit op de stoel en dirigeert losjes met
een jazzy drive.
Later in de vrije presentatie in de Bleekkerk blijkt dat het zingen door Femail een theatershow gelijk is:
Op het plein voor de kerk, in de zon, zet de dirigent nog wat puntjes op de i: alten niet achteraankomen, sopraan meer werken
aan je hoogste noot, houd de beweging erin. Niemand spreekt tegen. Nu even niet, want er moet gepresteerd worden...
Die avond tijdens het juryberaad licht de Belgische vocalgroep D-Base het dak van de kerk. Dan het uur van de waarheid. Femail
wordt winnaar in de categorie van de middelgrote ensembles. Loon naar werken!
Zeven prijzen te verdelen bij Festival Vocale Ensembles
Vakjuryprijs: Wishful Singing, Den Haag.
Prijs kleine ensembles (tot 8 deelnemers): The Groove Factory, Boxtel.
Prijs middelgrote ensembles (tot 15 deelnemers):
Femail, Almere.
Prijs grote ensembles (tot 25 deelnemers): Kwasi Kloos, Den Haag.
Publieksprijs: Shiva Knows, Kerkrade.
Tribute-award voor de vertolking van een lied van Herman Finkers ging naar Kamerkoor Mi Canto uit Heeswijk-Dinther.
De award voor de beste vertolking van een klassiek nummer ging naar Duzz uit Zutphen.
Voor meer foto's ga naar www.geleraaf.nl
Festival vocale ensembles ware lust voor oog en oor
door Jos Keijzer
ALMELO -De opmaat van dit festival was al een indrukwekkend gegeven op donderdagavond. Het openingsconcert werd gegeven
door de christelijke oratoriumvereniging Sursum Corda uit Almelo in samenwerking met de festivalstichting. De Petite Messe
Solonelle van Rossini weerklonk inspirerend in de Grote kerk. De Almelose toppianisten Stefan en Martijn Blaak bespeelden de
vleugels en Harry van Wijk het unieke, zeer oude kunstharmonium. Door de samenwerking van koor en stichting kon men topsolisten
aan zich binden als Miranda van Kralingen. Dit werk was een prima keuze binnen het festivalkader omdat het van oorsprong een
vocaal ensemble is. De twee imposante en razendsnelle fugakoren stonden als een huis en gaven een prachtige muzikale
tegenstelling met het intieme a capella kyrie door het kleinkoor en andere a capelIa gedeelten in mooi uitgebalanceerde
koorontmoetingen met het solistenkwartet. Misschien zo zelfs een deelnemer voor het open podium van het festival. De 28
deelnemende vocale ensembles moesten zich uiteindelijk na een sessie van inzingen en een vrij optreden, onderwerpen aan het
kritisch luisterende oor van de vakjury. De jury, bestaand uit kenners van de vocale wereld van zowel klassiek als lichte muziek,
werd geleid door dagvoorzitter Angelo Smulders. Het was in zijn eindconclusie ook goed om te horen dat koren waar de juryleden
zelf contacten mee hadden, niet door hen persoonlijk gejureerd werden: 'Het is maar dat u het weet'.
Een lastige opgave was
het wel, want de kwaliteit van de deelnemende ensembles stijgt hoorbaar en zichtbaar per jaar. Niet voor niets zijn er
toekomstige deelnemers die eerst het festival bezoeken om te proeven aan het niveau, dan het open podium willen gebruiken en
zich later pas aanmelden. De akoestiek van de Grote Kerk in Almelo was voor sommige kleine ensembles wel wat lastig. Zeker als
het stembereik van vooral de hoge stemmen onvoldoende was. Een ensemble met een extra hoge sopraan was eigenlijk een must. Naast
muzikaliteit werd ook gelet op presentatie. Voor sommige ensembles bleek het wel wat moeilijk om naast bewegen ook nog de juiste
noten te treffen. In feite was de Bleekkerkruimte het meest geschikt voor de ensembles. Vrouwenkoor Femail kon in deze intieme
ruimte met het Bollywoodnummer 'Lieveling' meer indruk maken dan in de Grote kerk. In de 'Bleek' lispelde het koor de
verleidelijke klanken als zacht smeltende chocolade op de tong. En dat was toch waar het om ging. Meesterdirigent en arrangeur
Jetse Bremer ontlokte het 'zijn dames'. Lichtvoetige muziek vol humor met cabaretachtige tekstplaatsingen waren te horen onder
andere bij Quintessa met het nummer 'Samenzang' in een uitgekiend arrangement van Frances Dekker. Hierin moest ene José met een
te diep decolleté en een afgrijselijk hoge g afgevoerd worden in het 'belang van de samenzang'.
Muzikaal hilarisch en het was voor het publiek gezien de reactie ook herkenbaar. Wat perfect uitgekiende koorbalans betreft
liet Kwasi Kloos uit Den Haag zien hoe dat zou moeten klinken. Het nummer 'Onbewoonbaar verklaard' met een boeiende tekst van
Han Koorneef en een vloeiend arrangement van Tijs Krammer maakte het publiek muisstil. Datzelfde effect veroorzaakte ook Pits
uit Laag-Keppel. Vijf mensen met 'Washing of the water' van romanticus Peter Gabriel in volmaakte klankharmonie. Boeiend
luistermateriaal.
De vijf zangeressen van Wishful Singing gaven een masterclass op concertniveau. De vakjuryprijs was voor
hen, uiteraard, daar kon geen zingende Mexicaan om heen.