- VAKJURY FESTIVAL 2009

De vakjury zal bestaan uit de volgende 6 leden.

Ruud van der Meer - voorzitter
Maria van Nieukerken
Tom Grondman
Margriet Hoek
Marja Reinders
Hans Cassa

De vakjury-beoordelingen vinden plaats tijdens de 15-minuten optredens in De Bleekkerk. Speciale aandacht wordt gegeven aan de 3 stukken, waarvan de partituren door de deelnemende groepen vooraf zijn ingezonden. Ieder groep ontvangt na afloop van het festival een envelop met de beoordeling door minimaal 4 juryleden. De groep met de beste beoordeling ontvangt de "Vakjury-prijs".
Daarnaast houden 2 juryleden zich specifiek bezig met het beoordelen van de groepen, die meedingen naar de "Tributen-trofee". Deze groepen dienen bij aankomst aan het festivalsecretariaat te melden, wanneer en op welke locatie het betreffende 'tribute'-stuk van Ilse de Lange ten gehore wordt gebracht.


Ruud van de Meer
- voorzitter
Ruud van der Meer, die zijn carrière begon als hoboïst, koordirigent en schoolmusicus, werd als zanger bekend na het behalen van prijzen bij de internationale concoursen van Barcelona, 's-Hertogenbosch en Toulouse. Hij zong o.a. met Nikolaus Harnoncourt, Luciano Berio, Kent Nagano, Ferdinand Leitner e.v.a., gaf les aan de conservatoria van Amsterdam, Rotterdam en Groningen en is op meer dan 30 platen/cd's te beluisteren.

Ruud van der Meer trad o.a. op in Berlijn, Parijs, New York (Carnegie Hall, Lincoln Centre), Wenen, Londen, Milaan, Warschau, Stockholm en Moskou. Verschillende componisten droegen liederen aan hem op. Hij nam eind 1992 als zanger afscheid van het podium. In 1967 richtte hij het Prinses Christina Concours op dat hij tot 2001 leidde, waarna hij door H.M. de Koningin werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij was al Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Maria van Nieukerken
Maria van Nieukerken (1975) studeerde koordirectie bij Daniel Reuss aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Aan hetzelfde instituut studeerde ze enkele jaren hoofdvak piano bij Marcel Baudet en Alexandre Hrisanide. Ze volgde lessen koor- en orkestdirectie bij o.a. Marcus Creed, Jos van Veldhoven, Paul van Nevel, Hans van den Hombergh en Mark Shapiro (NY). In 1999 werd ze toegelaten tot de ‘Internationale Meisterkurs Chorleitung’ onder leiding van Eric Ericson in Duitsland. In 2003 nam ze deel aan de masterclass van Uwe Gronosttay en Hartmut Haenchen met het Nederlands Kamerkoor. In september 2004 won ze tijdens de halve finale van de ‘International Competition for Young Choir Conductors’ in Wenen de speciale “Baerenreiter Urtext Preis”.

Maria is artistiek leider en dirigent van het jonge professionele kamerkoor PA’dam, het Nederlands Studenten Kamerkoor (NSK) en het Groot Concertkoor Amsterdam (GCA). Met ingang van seizoen 2008-2009 is zij tevens werkzaam als dirigent van Philharmonisch Koor Toonkunst te Rotterdam. Verder organiseert Maria samen met organist Wim Dijkstra sinds 2004 de serie ‘Bach in Monnickendam’.

Met PA’dam brengt Maria uiteenlopende  programma’s en  bereidt het koor tevens voor op produktie van anderen, zoals projekten met Xynix Opera, Holland Symfonia en het Metropole Orkest. Bij het NSK concentreert Maria zich op hedendaagse Nederlandse muziek. Met dit gezelschap maakte Maria in april 2008 een tournee naar Maribor (Slovenie) en is zij uitgenodigd door Europa Cantat om met hen op te treden als Choir in Residence bij het Europa Cantat  Festival in 2009.

Bij het GCA en Toonkunst Rotterdam dirigeert ze de grotere werken voor koor en orkest of ensemble.

Verder werkt Maria veelvuldig als assistent-dirigent bij o.a. Collegium Vocale Gent, Cappella Amsterdam en het Deutscher Kammerchor. In die hoedanigheid werkte ze nauw samen met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Philippe Herreweghe, Zsolt Nagy, Stefan Asbury, Heinz Holliger en Marcus Creed.

In het verleden leidde Maria vele uiteenlopende projecten, zoals de International Bigband Rotterdam en de hedendaagse operaproductie Der Fahrradstandoper. Ook verzorgde Maria verschillende workshops, voor zowel zangers als dirigenten.

Maria richt zich de laatste jaren nadrukkelijk op experimenten van muziek en theater in “reguliere concerten”, om de lading van (soms minder toegankelijke) muzikale werken voor zowel musici als publiek een extra dimensie te geven. In sommige gevallen verzorgt zij zelf een totale regie van de uit te voeren werken, zoals bij Ten Holts Bi-Ba-Bo door het NSK.

Tom Grondman
Tom Grondman werd geboren in Enschede waar hij aan het conservatorium schoolmuziek, compositie en solozang studeerde. Als dirigent en docent is hij al vele jaren actief in de zang-wereld, waarbij zijn interesse en expertise zowel bij klassieke muziek als bij pop en jazz ligt.

Als (zang)docent is hij verbonden aan de muziekscholen van Hengelo en Losser, alsmede aan het conservatorium van de ArtEZ Hogeschool voor de kunsten, alwaar hij (steunvak) zang en backing vocals doceert. Daarnaast is hij dirigent van tal van pop-, jazz- en close harmony-koren in de regio.

Als tenorsolist is hij (af en toe) te beluisteren in oratoria, opera's, musicals, cantates en missen.
In de loop der tijd heeft hij zich toegelegd op het arrangeren van (hoofdzakelijk) vocale pop en jazz voor diverse ensembles.

Margriet Hoek
Margriet Hoek studeerde Schoolmuziek en hoofdvak Zang aan het Twents Conservatorium.
Na een aantal jaren als schoolmusicus gewerkt te hebben, was ze verbonden aan de conservatoria te Enschede en Rotterdam, alwaar ze steunvak zang doceerde.
Tevens was ze werkzaam aan de muziekschool Twente als zangdocent en docent-koorscholing (licht en klassiek).
Momenteel leidt ze een privé-lespraktijk in Enschede. Margriet heeft 20 jaar deel uitgemaakt van het Vocaal Ensemble Exicon, dat zonder dirigent optreedt.
Met dit ensemble heeft ze verschillende buitenlandse tournees en radio/tv opnames gemaakt.

Hans Cassa
Hans Cassa is afgestudeerd aan het Rotterdams Conservatorium in 1992 als uitvoerend en docerend musicus. Al gedurende zijn studie was bij betrokken bij diverse producties. Zo zong hij bij de jazz improvisatiegroep Tamam en het a capella kwartet The Oom Maw. Daarna zong hij bij Montezuma’s Revenge in de programma’s. The Third Act and Blind Man's Dream. Hij verliet de groep in 1993 om in 2000 weer terug te keren en nog vier shows met de groep te maken, waaronder de bejubelde shows Pop Art en De Montezuma Code. In de tussenliggende jaren speelde en zong Hans in de musicals Cats, My Fair Lady, Evita en Joe ,de musical. Ook toerde hij een seizoen lang met Robert Long, als backing vocalist. Momenteel is Hans als docent verbonden aan de Muziektheateracademie in Rotterdam.
Verder is hij actief met het vertalen van tekenfilms voor televisie en bioscoop, studiowerk, het arrangeren voor a capella groepen in binnen- en buitenland en het geven van workshops.

Marja Reinders
Marja Reinders studeerde aan het Conservatorium te Enschede, waar ze les had van Anne Haenen en Ank Reinders. Na het behalen van het U.M.-diploma solozang en Schoolmuziek B volgde ze vele interpretatiecursussen bij o.a. Cora Cannemeyer en Monserrat Fiqueras. Marja Reinders zong vele liedrecitals met een voorkeur voor het minder bekende repertoire. Ze verzorgde optredens voor radio en t.v. (o.a. W.D.R. en K.R.O.) Ze was onder meer te beluisteren in de Spiegelzaal van het Concertgebouw te Amsterdam en ze gaf enkele recitals in Lodz ( Polen ).

Marja Reinders heeft een voorliefde voor kamermuziek en oude muziek. Ze soleerde dikwijls bij de "Tage für Alte Musik" te Bernkastelkues (BRD). Mede aan deze concerten dankt zij haar internationale bekendheid. Ze maakte deel uit van het professionele ensemble Capella Isalana, dat o.a. concerteerde met hedendaagse muziek en werkte ze mee aan de oprichting van het ensemble Concerto Vocale dat concertseries verzorgde met repertoire uit de renaissance en de barok. Zo reisde zij ook vier jaar achtereen naar Letland om aan de muziekacademie te Riga stemworkshops en lezingen te geven.

Momenteel is Marja verbonden als zangpedagoog aan het conservatorium van de ArtEZ Hogeschool voor de kunsten te Enschede. Daar verzorgt ze de technieklessen aan de afdeling Jazz en aan de Popacademie. Ze geeft methodiek en didactiek voor zangeducatie aan alle zangers (Jazz, Pop en Klassiek). Tevens is ze coördinator van de Opleiding Docent Muziek. Ze behaalde in Maart 2006 haar diploma Certified Master Teacher EVTS. Verder is Marja voorzitter van de Stichting Stem en Techniek, een stichting die EVTS cursussen en studiedagen voor zangers, logopedisten koorzangers en acteurs organiseert.


PUBLIEKSJURY FESTIVAL 2009

Wij vragen aan alle deelnemende groepen om mee te werken aan de toekenning van de publieksprijs.
Bij aanmelding ontvangt u van het festivalsecretariaat twee tableaus met beoordelingsformulieren om daarmee uw collega-groepen te beoordelen. Het is de bedoeling om per ensemble twee cijfers te geven. Een cijfer voor de muzikale kwaliteit en een cijfer voor presentatie cq. originaliteit.
In de totaalscore wordt het cijfer voor muzikaliteit 3 x en dat voor presentatie 1 x meegeteld.
In welke van de drie zalen u de ensembles beluistert, mag u zelf bepalen. Wie van de leden van uw groep een bepaald optreden beluistert en de daar zingende ensembles beoordeelt, kunt u eveneens zelf bepalen. Als u zelf moet (in)zingen, kunt u er misschien voor zorgen dat een van uw 'supporters' deze taak (tijdelijk) overneemt. Voor het geval leden van uw groep gelijktijdig in verschillende zalen ensembles willen beoordelen, ontvangt u meerdere formulieren.
Op deze manier willen wij de ensembles elkaar laten beoordelen, m.a.w. de uitslag vormt een soort collegialiteitbeoordeling. Wij hopen dat ieder ensemble zoveel mogelijk haar medewerking wil verlenen, zodat alle ensembles evenredig beoordeeld kunnen worden.

Waarderingen:
4 = onvoldoende
5 = matig
6 = voldoende
7 = ruim voldoende
8 = goed
9 = uitstekend

Wilt u de beoordelingsformulieren in de grote pauze afgeven aan de presentator ter plaatse, zodat wij deze alvast kunnen verwerken. Na de pauze ontvangt u nieuwe formulieren op de locatie waarop zich op dat moment bevindt. De laatste formulierenset s.v.p. inleveren bij de ingang van de Grote Kerk.
Wij danken u bij voorbaat voor uw medewerking.